Ini bukan cerita
lucu. Ianya kisah penglibatan penulis dalam bidang Drama sejak dibangku sekolah
hingga pencen. Walaupon tiada memainkan peranan penting dalam sebarang
persembahan, penulis tidak ketinggalan memainkan peranan dalam mengemudikan
bidang Drama sepanjang tugasnya. Sudah tentu ianya membosankan bagi yang tidak
memahaminya.
Penulis ke sekolah
Inggeris dizaman penjajah dulu, Sekolah Anderson di Ipoh. Sejak di Tingkat Dua
hingga Tingkat Lima dari tahun 1952 hingga 56, salah satu sabjek yang diajar
ialah “English Literature” (Sastera Inggeris). Selain dari nobel-nobel Inggeris
dari penulis yang terkenal pada zaman itu, kami juga membaca karya
Shakespearre. Antaranya ialah “Hamlet”, “Julius Caeser” dan “Merchant of
Venice”. Yang menariknya murid-murid disuruh berlakon dalam kelas masing-masing
memegang watak dalam karya-karya itu. Wah, ramai yang berebut mahu memegang
peranan penting tetapi guru sabjek itu bijak menggilir-gilirkan muridnya
memegang setiap peranan. Dari sini ramai yang menunjukkan bakat lakonan,
disamping menghafal kata-kata “hikmat” Shapespearre. Antara rakan kelas penulis
yang amat bijak dalam lakonan ini ialah Rahim Razali (kini Dato’) yang masih menjadi
pelakon handalan tanah air. Rasanya yang menarik dalam hal ini ia membaiki
kecekapan kami semua berbahasa Inggeris, sambil bijak pula memetik kata-kata
hikmat Shakespearre.
Semasa melanjutkan
pelajaran dalam Tingkatan Enam, dikala Tanah Melayu mencapai Kemerdekaan pada
31 Ogos 1957 atas semangat patriotik kelas kami telah mempersembahkan satu
sandiwara mengesahkan riwayat “Hang Tuah”. Rahim telah melakar skripnya dan
menjadi pengarah disamping memain pernanan utama Hang Tuah. Semua dalam kelas
Tingkatan Enam telah diberi peranan. Penulis telah diberi tugas sebagai
Hulubalang Istana, tak lebih dari “Pak Pacak” kerana dialognya singkat sahaja.
Persembahan itu menarik peminat-peminat sandiwara dibandar Ipoh ketika itu dan
mendapat liputan meluas dalam akhbar termasuk “The Straits Times”. Sebenarnya
penulis tidak begitu minat dalam lakonan. Yang lucunya bila gambar keluar Rahim
menegur tentang pakaian penulis yang tidak seragam, berbaju hitam berseluar
cerah. Sampai hari ini Dato Rahim masih tak lupa hal itu, sambil melawak
berkata “tiada disiplin”.
Ketika memohon
jawatan Pembantu Siaran Gred II Sementara (BA2) di Radio Malaysia pada tahun
1963 antara ujian yang ditempuhi ialah melakon bualan talipon diatas skrip yang
telah disediakan. Rasanya penulis lulus ujian tersebut menyebabkan ianya
berkarya dalam bidang penyiaran. Pada masa itu siaran radio negara bersekutu
Malaysia baru berkembang. Hampir setiap petugas terlibat dalam berbagai-bagai
bidang, termasuk lakonan drama. Sebagai orang baru penulis diberi peranan kecil
seperti sarjan atau korporal, tiada banyak bezanya dengan “Pak Pacak”.
Penglibatan ini memberi banyak pengalaman. Dari sini penulis belajar
berbagai-bagai seluk-beluk mengindah sesuatu penerbitan radio. Tambah pula
penerbit-penerbit zaman itu semuanya handal belaka termasuk Arwah Haji Azhar
Ahmad dan Zulkifli Amin. Membantu mereka ialah Arwah Nordin Buyong yang cukup
cekap mengadun kesan bunyi dan muzik untuk setiap penerbitan. Penulis berasa
penglibatan dalam drama menambahkan lagi pengetahuannya dalam bidang
penerbitan.
Bila ditukar ke
Pulau Pinang sebagai Pengelola Rancangan Melayu Kawasan Uitara barulah penulis
ada peluang menunjukkan apa yang dipelajarinya di Rumah Persekutuan apabila
Pulau Pinang diminta menerbitkan Sandiwara Radio. Rupanya banyak yang perlu
diberes dari memperolehi skrip yang sesuai hingga bidang lakonan yang
memerlukan lathian rehearsal dan memilih kesan bunyi dan muzik. Tugas kami
adalah mencungkil bakat-bakat tempatan diKawasan Utara. Sebagai penerbit Arwah
Ismail Long telah memainkan peranan yang baik. Selain dari itu kami juga
berjaya menerbitkan beberapa rancangan Bangsawan melalui usaha karyawan
bangsawan lama yang menetap di Pulau Pinang, Abdullah Sani dan isterinya satu
masa dulu primadona Mak Minah.
Hubungan penulis
dalam bidang Drama terputus bila kembali ke KL pada tahun 1972 kerana terlibat
dengan siaran luar negara “Suara Malaysia” dan kemudian dalam bidang Hal Ehwal
Awam pada tahun 1980 dan akhirnya Sukan pada tahun 1982.
Diwaktu ini penulis
telah menjalankan tugas Pengarah TV ketika pemegang jawatan hakikinya bertugas
diluar negara selama dua minggu. Ketika inilah ia didatangani oleh Pengawal
Drama meminta penilaian drama berjodol “Guru Yahaya” yang dianggap mempunyai
jalan cerita dan persembahan yang kontroversial dipadankan pada kisah serangan oleh kumpulan fanatik
agama keatas Balai Polis Batu Pahat. Penulis telah meminta sahabat baik,
pegawai kanan Bahagian Agama, Ustaz Osman Fauzi untuk membantu penilaian dari
aspek keagamaan. Ustaz Osman memaklum tiada apa yang bercanggah. Penerbitan itu
telah diluluskan tanpa pindaan atau suntingan. Bila disiarkan, akhbar Utusan
Malaysia telah memberi pujian atas keberanian RTM menyiarkan cerita peristiwa
yang kontroversi.
Berikutan sambutan
yang baik dari penaja dan pengiklan pada tahun 1985 Kementerian Kewangan telah
bersetuju dengan penubuhan akaun khas “Akaun Amanah Tajaan” (AAT) Rancangan
Sukan. Ini ialah akibat peraturan ketat mendapat perbelanjaan untuk liputan
khususnya diluar negara dan keperluan mendapatkan perlatan teknikal terkini
yang cepat berubah mengganggu rentak perancangan. Penulis adalah antara 3
pegawai yang mentadbirkan AAT. Dengan begitu banyak acara sukan popular berlaku
ketika itu AAT mempunyai simpanan berpuloh juta ringgit.
Pada ketika itu
juga telah diperkenalkan “Drama Swasta” untuk menggalakkan penerbit-penerbit
swasta berkarya demi menghidupkan semula bidang filem Melayu yang sudah hampir
pupus. Dimasa inilah orang-orang yang tiada pengalaman dalam sebarang
penerbitan melibat diri dalam Drama Swasta kerana kemampuan mereka mendapatkan
pinjaman dari sumber-sumber kewangan, membelakangkan sasaran asalnya dikalangan
karyawan filem temapatan. Sekaligus keadaan ini mengusutkan kualiti penerbitan.
Ini amat membimbangkan pihak yang berkuasa di RTM. AAT telah diminta memasukkan
pembelian Drama Swasta dalam aktibitinya. Ini adalah satu keputusan yang
menyukarkan tugas pengendali AAT yang berkeadaan selesa selama ini.
Kami telah
mengadakan perbincangan dengan penaja utama rancangan sukan di TV, salah satu
dari syarikat rokok, yang diwakili oleh Pengerusinya sendiri, seorang berbangsa
Inggeris. Dia terus terang menyatakan syarikatnya mengutamakan yang terbaik
tidak dapat bersekutu dengan produk yang berkualiti rendah seperti Drama Swasta.
Kenyataan ini telah kami duga dari awal lagi. Penulis telah diminta memaklum-balas
kenyataan yang sememangnya ada kebenaran itu. Kami menyatakan bukanlah niat
kami menurunkan darjat jenama produk syarikat yang terkenal itu. Kami hanya
mahu menyekutukan produk kami dengan produk yang terbaik kerana sambutan
penontonnya adalah tergulung dalam demografi sasaran jenama rokok tersebut. RTM
pasti mengambil tindakan sewajarnya memastikan kualiti Drama Swasta
dipertingkatkan dalam semua bidang untuk slot tajaan jenama rokok terkenal itu
dan bersedia membincang apa yang diperlukan oleh syarikat pengiklan itu.
Setelah mendengar jaminan yang diberi, wakil syarikat itu telah bersetuju
menaja pada tempuh tertentu; sekiranya tiada juga tajaan akan dihentikan.
Dengan itu
Jawatankuasa Penilaian Drama Swasta telah dimaklumkan tentang apa yang telah
dipersetujui. Sejak itu slot Drama Swasta yang ditaja semakin meningkat
kualitinya, sementara penerbit Drama Swasta yang disiarkan tanpa tajaan telah
mengambil langkah membaiki kualiti produk mereka demi berusaha mendapat tempat
di slot yang ditaja. Semakin banyak jenama yang datang membeli “airtime” untuk
produk masing-masing, setelah melihat kesungguhan jenama rokok ternama itu
menajanya.
Tidak lama selepas
itu penulis telah dilantik Timbalan Pengarah TV (Penerbitan). Antara bidang
tugasnya termasuk Drama terbitan dalaman RTM. Akibat kekurangan kakitangan, hampir
kesemua pegawai di Bahagian Drama ketika itu sebuk mengendalikan segala aspek
bidang Drama Swasta menyebabkan tidak banyak penerbitan dalaman diterbitkan.
Lagipon penulis skrip dan pelakon-pelakon lebih ghairah melibatkan diri dengan
penerbitan Drama Swasta yang dianggap tidak banyak kerenah disiplin.
Ketika inilah
penulis didatangi oleh Pengawal Bahagian Agama ketika itu Puan Hajah Aminah
Mohd Nor yang menyatakan Bahagiannya berhasrat menerbitkan Drama bercorak
dakwah diberi nama “Yang Arif” dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Wilayah
Persektuan dengan kisah berasaskan kes-kes di Mahkamah Syariah. Penulis
tertarik dengan cadangan ini kerana ia adalah satu cara terbaik menyampaikan
maklumat keagamaan secara tidak langsung. Beberapa perbincangan telah diadakan
dengan pihak yang berkenaan yang sanggup menyediakan salah satu Mahkamahnya
sebagai lokasi. Penyediaannya mengambil masa juga. Penerbitnya Ngani Annuar
pernah terlibat dengan penerbitan Drama ketika bertugas di Bahagian Drama telah
berkerja dengan tekun untuk memastikan kejayaannya. Musim pertamanya sebanyak
13 episod mendapat sambutan diluar dugaan kerana penonton ingin tahu selok
belok keagamaan dalam kes-kes yang dipaparkan yang banyak memberi pengajaran.
Penerbitan itu diteruskan selanjutnya. Kini sudah ada beberapa penerbitan
swasta mencontohinya.
Apabila penulis
memegang jawatan Pengarah TV pada tahun 1994 Bahagian Drama telah ditugaskan
menerbitkan Drama Khas berkualiti yang menjadi contoh kepada penerbit-penerbit
swasta. Diwaktu yang sama perolehan rancangan-rancangan penerbitan swasta
diperketatkan bidang kualitinya. Pada hemat penulis Drama Swasta ini dimonopoli
oleh beberapa syarikat atau penerbit yang kuat sumber kewangannya, sementara
yang lain mengharapkan belas ikhsan mereka dari segi kemudahan kelengkapan dan
teknikal. Umpamanya, pada satu ketika Pengarah TV telah didatangani oleh
seorang tuan punya bengkel kereta yang baru menceburi bidang penerbitan Drama
Swasta mengadu penerbitannya yang tidak diluluskan oleh Jawatankuasa Penilaian
RTM telah disiarkan dengan pindaan kepada nama penerbit dan syarikat penerbitan
yang lain. Ringkasnya, Pengarah TV telah memanggil kedua-dua penerbit dan
penulis skrip masing-masing untuk bersemuka. Malang sekali penerbit dan syarikat
yang menyediakan kelengkapan dan alat penerbitan enggan hadir. Dia telah datang
secara peribadi mengaku kesalahannya. Dia telah bersetuju mengembalikan bayaran
yang diterimanya kepada penerbit hakiki dan tidak melakukan perkara yang sama
lagi.
Itu adalah antara
kisah tentang seluk beluk dunia perniagaan Drama Swasta yang mempunyai berbagai
kerenah yang diketahui oleh “Pak Pacak”.
No comments:
Post a Comment