Sunday, February 12, 2012

Fare Thee Well (16) Karim Mohd


This is the last story in this series that I found in my archive that I have written years back that never reach its destination at the PVRTM Website. I may have written more. I have to check on that. 

I stopped writing due to problem affecting my health over the years, and my PC Desktop was given to Izad and later Diyana when they were at the university. It came back outdated and I was already out of the fast expanding IT scene.

This time I am relating on a prominent name in Radio (RTM) many still remember to this day. Karim Mohd was a well known voice in the Malay broadcasting scene then.

As usual this piece is produced in its original form in Malay.

KARIM MOHD


           Karim Mohd ialah kawan dan kenalan kepada ramai. Sifat semula jadi yang peramah, mudah bergaul dan tidak menyinggung perasaan orang lain adalah nilai yang menyebabkan dia berkeadaan demikian. Saya melihatnya sebagai seorang sahabat dan rakan sekerja yang petah bercakap, bijak berbicara, pandai berpantun dan menguasai tutur bahasa yang luar biasa. Itulah membezanya dari penyiar-penyiar lain tanah air seangkatan dengannya.

           Saya mengenali Karim Mohd. sejak pertengahan 1960’an ketika mula berkarya dengan Radio Malaysia (Bahagian Melayu) di Federal House dulu. Pada masa itu dia sering berada dikantin untuk memperagakan jualan insuaran yang menjadi kerjayanya ketika itu. Dia berasal dari Melaka. Rasanya kombinasi itulah yang menjadikannya bijak mengambil hati orang yang mendampinginya. Bakat semula jadi dan keinginan kuatnya kepada bidang penyiaran mendorongnya kearah itu. Dari seorang pelakun sambilan dibahagian drama dan juruhebah sambilan dia telah menjawat jawatan BA3 di Bahagian Melayu.

           Karim Mohd. adalah antara orang-orang Radio yang menjadikan kediaman kami (Majid Kayat dan saya) di Blue Boy Mansion tempat persinggahan kerana lokasinya yang tidak jauh dari Federal House dan tempat berhibur di BB Park di Jalan Bukit Bintang. Bila saya bertukar ke Kawasan Utara berpejabat di Pulau Pinang pada tahun 1966 perhubungan kami agak terputus buat sementara waktu sehinggalah saya kembali ke Federal House pada tahun 1972. Namun dalam tempuh itu sering juga kami berjumpa bila membuat liputan-liputan penting, terutama sukan.

           Karim mempunyai banyak kekuatan peribadi sehingga dia menjadi seorang penyiar “versatile” (serba boleh), dari juruhebah konti (kini DJ), pelakon drama (radio), juruacara rancangan dan majlis-majlis keraian, pengulas peristiwa-peristiwa penting tanah air secara langsung (live) sehingga menjadi pengulas sukan di Radio. Semua dilaksananya dengan tenang dan cemerlang, dengan penuh kesungguhan.

           Saya mengenalinya dengan lebih rapat apabila dia terlibat dengan siaran secara langsung peristiwa-peristiwa penting tanah air dan ketika membuat ulasan selari sukan, khususnya bolasepak. Pengkhususannya di Radio, sementara saya telah berhijrah ka TV. Kami banyak bertukar maklumat, tetapi kebanyakannya berat sebelah. Karim sentiasa merendahkan diri dan menanggap dia masih “belajar”, memaksa saya menjadi “abang”. Saya senang sekali mendampinginya kerana kehadirannya menyebabkan kami semua tak kering gusi.

           Secara peribadi saya dapati Karim ada dua kelemahan. Pertama, bila membuat ulasan selari bolasepak dia misti bertanya sama ada TV membuat siaran “live” atau tidak. Sekiranya TV membuat siaran langsung dia akan menggelabah kerana terpaksa berkerja keras dan tidak boleh “merapu” sangat bila membuat ulasan di Radio. Dia amat takut jika orang melihat TV sementara mendengar Radio. Pernah ada komen mengenai perkara itu ditulis dalam akhbar.

           Perkara kedua, dia tidak berapa yakin penguasaan bahasa Inggeris pada ketika dia naik pangkat ke BA2 pada pertengahan 1970’an. Salah satu tugas utama BA2 pada masa itu ialah mengolah skrip rancangan semasa “Ulasan Berita” dan beberapa yang lain dari bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu. Dia menjadikan saya bahan rojokan. Itu tidak menjadi masaalah kepada saya yang pernah menjalankan tugas yang sama ketika mula-mula berkarya dulu. Lagipon sebagai Pengelola di Suara Malaysia ketika itu saya mempunyai masa terluang yang begitu banyak dan suka mengisi masa itu dengan bahan-bahan semasa. Boleh dikatakan setiap hari Karim akan berada dipejabat saya di Tingkat 3 Selatan Wisma Radio untuk menjalankan tugasnya. Selepas itu dia akan membuat rakaman. Bila kerjanya siap dia akan talipon saya untuk “lunch”. Selalunya dia belanja (upah menolongnya).

           Dalam liputan sukan secara live (langsung) pada ketika itu kerap juga kami berada dilokasi bersama di beberapa tempat. Karim membuat liputan untuk Radio sementara saya untuk TV. Kami mengambil kesempatan dalam masa lapang berbual-bual dan berttukar-tukar pandangan mengenai perlawanan atau kejohanan yang diliputi. Salah satu daripadanya ialah di Stadium Nasional Singapura yang baru di buka untuk Kejohanan Bolasepak Pra Piala Dunia pada penghujung tahun 70’an. Pasukan Kebangsaan Malaysia yang dianggap handal menyertainya telah menunjukkan prestasi yang baik dan dijangka antara yang akan melanjut perjuangan diperingkat seterusnya. Semua itu tidak menjadi. Kesemua perlawanan berlangsung di sebelah petang dan malam, memberikan kami masa lapang disebelah pagi untuk meninjau tempat menarik Republik itu.

           Sejak itu perhubungan kami agak rapat juga, kesana kemari bersama, hinggalah dia bertukar ke Melaka dipenghujung 1970’an. Rasanya dia tidak begitu gembira berada dinegeri asalnya kerana dia sering menghubungi saya mengadu ada sahaja yang tidak kena. Saya hanya mampu menasihatnya supaya banyak bersabar kerana bidang tugas BA3 dan BA2 adalah berlainan, tambah pula tanggungjawab disetesyen tempatan dengan KL adalah berbeza. Mungkin “kejutan budaya” dan “suasana” kerja yang bertentangan dari apa yang dialaminya membikin dia kurang selesa. Lagipon dia terpaksa meninggalkan isteri dan dua anak kesayangannya di KL.

           Pada ketika itu bidang tugas baru saya di Wisma TV di Bahagian Hal Ehwal Awam membikin saya bertambah sebuk dan jarang sekali menghubungi Karim yang berada jauh di Melaka. Dia hanya memaklum saya dia akan berhenti dari RTM untuk mencebur diri dalam bidang perniagaan. Perniagaan yang dipilihnya ialah mengimpot kulit untuk diperoses membikin kasut, beg, “purse” dsb. Sebuk juga dia tu, ke Sumatra, ke Indonesia, ke Thailand dan kesana-sini. Jarang sekali kami bersua dan perhubungan semakin renggang. Kemudian saya mendapat berita perniagaanya bertembah merosot. Maklumlah dia seorang yang kurang faham selok-belok perniagaan kerana hanya bijak dibidang “pemasaran” semata-mata.

Selepas itu dia mencebur diri dalam bidang perniagaan yang lebih sesuai dengan dirinya selain dari menjadi juruacara majlis-majlis keraian dan “event management” (pengurusan acara) yang boleh dikatakan lumayan juga jika rajin dan berminat.

           Kemudian bila TV3 wujud pada tahun 1984 Karim Mohd menyertainya sebagai “penerbit”, pengulas dan juruacara. Saya tidak mengetahui prestasinya disana. Namun apa yang saya ketahui dia masih popular dikalangan rakan-rakan sekerjanya kerana kewibawaan semula jadinya. Kali terakhir saya melihatnya dikaca TV ialah ketika dia membuat laporan hari kebangsaan Ghana, negara benua Afrika, dimana dia bertugas sebagai wakil TV3 dalam projek kerjasama dengan stesen TV swasta di sana. Saya kira orang yang dipilih TV3 untuk mewakilinya di Ghana kena pada tempatnya kerana Karim mempunyai PR yang cukup baik. Namun berita terakhir yang diterima, projek itu tidak dapat diteruskan, mungkin kerana resesi ekonomi dunia yang meredum. Karim kembali ketanah air dan mengakhiri tugasnya dibidang penyiaraan bila mencapai usia persaraan. Namun anak lelakinya yang saya kenali sebagai “Boy” meneruskan penglibatan keluarganya dalam bidang siaran di TV3 tetapi diperkhidmatan teknikal.

           Satu hari saya mendapat panggilan talipon dari “Boy” menyatakan ayahnya berada di HUKM menerima rawatan. Terperanjat juga saya menerima berita itu kerana Karim Mohd. yang saya ketahui tidak pernah mengadu sakit hingga membawanya menginap di hospital. Dia amat terkenal memperagakan suaranya untuk “Pil Chi Kit Teik Onn” di Radio; jika sakit perut itulah ubatnya. Lagipon dia tak lekang dari “penadol” bila pening kepala. Sayapon bergegas ke HUKM. Pertemuan kami amat menyayat hati kerana kami tidak bersua muka kira-kira satu dekad. Lama juga kami bertukar-tukar cerita bersama rakan-rakan lama Haji Azhar Ahmad, Haji Sidik Shamsudin, Hajah Norhashimah Ismail, dan Siti Hawa Majid. Bising juga satu wad penuh dengan gelak ketawa orang-orang “veteran”.

Kerap juga saya mengunjunginya. Dia terpaksa menempuh terapi untuk penyakit barah.

           Tidak lama kemudian saya menerima berita Karim Mohd telah kembali kerahmatullah. Ketika memberi penghormatan terakhir nyata Allahyarham seorang yang sangat disayangi dan disenangi kerana jalan kekediamannya di Taman Tenaga, Jalan Puchong penuh sesak dengan kenderaan. Mereka yang menziarahnya begitu ramai sekali datang beduyun-duyun, dari RTM, TV3, orang-orang setempat, sanak-saudara, handai taulan, kawan-kawan dari jauh dan dekat. Semuanya hadir untuk memberi penghormatan.

           “Harimau mati meninggalkan belang, manusia pergi meninggalkan nama”

           Semoga Allah mencucuri rohnya.

           ALFATIHAH

Subang Jaya
2003.




1 comment:

  1. Salam...saya tasha(wife kepada boy)..Boy kirim salam..kalau bleh boy mintak tokcik hubungi boy..ni no hp boy 0123056353

    ReplyDelete